Ahad, 8 Jun 2008

Perangai yang buruk akan mencemarkan Islam

Masyarakat Islam sepatutnya menjadi model dalam semua aspek, sesuai dengan anjuran agama, bukan contoh buruk sehingga memalukan umat.

Bermula daripada pembentukan peribadi, amal ibadat dan kehidupan berkeluarga sehinggalah urusan kehidupan seharian, orang Islam patut memberi contoh yang baik.Tetapi, hari ini keadaan di sebaliknya, malah orang Islam pula menjadi jaguh dalam perkara negatif seperti berlumba haram, menagih dadah dan persetubuhan haram.

Umat Islam ( di Malaysia ) perlu mengubah sikap itu selaras dengan anjuran agama supaya memperoleh kecemerlangan dalam semua bidang. Dalam tumbesaran anak-anak, nafsu dan akal sama-sama naik, malah kadangkala nafsu yang lebih. Tetapi berdepan dengan situasi hari ini, jika anak tidak mengerjakan solat, sanggupkah kita memukul anak apabila usianya mencapai 10 tahun? Mungkin tidak sanggup, tetapi itulah diajar Islam dan Islam tidak berubah sampai bila-bila.

Jika dilihat senario dalam masyarakat Islam hari ini, masjid yang menjadi institusi utama masih kurang dengan jemaah sedangkan rumah Allah patut diimarahkan. Mereka yang berjiran dengan masjid kena bersolat di masjid, sebagaimana kata nabi yang menggesa umat Islam menunaikan solat berjemaah terutama di masjid. Jika mahu mengerjakan solat Tarawih, takkan tidak boleh mencari seorang hafiz yang menghafal 6,666 ayat al-Quran untuk menjadi imam, sedangkan lebih baik mengambil hafiz daripada membiarkan mereka bekerja di pasar malam.

Ajaran Islam adalah agama yang sempurna, malah banyak membawa faedah apabila dipraktikkan.Ibadat haji dan puasa, difardukan kepada umat Islam pada bulan yang sama untuk memupuk perpaduan umat. Tetapi dalam berpuasa ada yang tidak mengerjakan solat. Mengapa waktu Maghrib ada pasar malam, lepas Maghrib semua pulang? Ini menunjukkan sikap umat Islam. Mengapa ada pasar Ramadan? Apabila buat pasar Ramadan ramai peniaga tidak bersolat. Kita membeli banyak makanan, kemudian tidak dapat dihabiskan. Jika RM10 sehari dibazirkan, didarabkan sepanjang Ramadan dan jumlah umat Islam, berapa banyak membazir?. Malah, pada hari raya main mercun macam orang kafir. Apabila hari raya, 20 atau 30 orang melecur kerana mercun, sedangkan itu bukan budaya kita.

Oleh yang demikian, marilah kita sekalian umat Islam bersatu dan lihatlah kekurangan diri kita,ahli keluarga kita, masyarakat kita dan keseluruhannya agar kita tidak mudah dijajah oleh orang kafir sama ada secara terang-terangan atau tersembunyi. Manusia yang tidak beragama adalah manusia yang lemah dan bodoh, tetapi manusia yang tidak membela dan menjaga agamanya adalah manusia yang sombong lagi rugi.

Tiada ulasan:


ShoutMix chat widget