Ahad, 6 Mei 2007

Doa perlu disertai usaha

Kita perlu faham konsep doa dan yakin dengan pertolongan Allah

ORANG Islam tanpa mengira peringkat usia, tua atau muda, miskin atau kaya, hina atau mulia, pasti sebati dengan amalan berdoa, malah ia dipraktikkan dalam banyak keadaan sebagai satu bentuk ibadat.

Bermula bangun dari tidur, umat Islam diajar membaca doa. Menikmati hidangan bermula dengan doa, malah mahu memasuki tandas dan keluar pun ada doa, sehinggakan mahu mengadakan hubungan suami isteri juga dianjurkan berdoa.

Pendek kata, dalam ruang lingkup kehidupan masyarakat Islam, tidak lari daripada doa. Cuma persoalannya, sama ada doa itu diterima atau sebaliknya. Apa yang lebih penting, orang yang berdoa itu memahami atau tidak konsep doa diajarkan Islam.

Umat Islam perlu memahami konsep doa itu sendiri sebagai satu ibadat dan menjadi bentuk perhambaan kepada Allah.Mereka yang berdoa perlu mempunyai keyakinan kerana ada dinyatakan, Allah tidak akan mempersia-siakan mereka.

Seringkali, timbul persoalan bilakah doa itu dikabulkan. Namun, itu bukan kemampuan kita. Nabi Muhammad (saw) juga sentiasa berdoa dan memakan masa untuk dikabulkan. Apabila berdoa dan belum dimakbulkan, di situ wujud hubungan kita dengan Allah dan sentiasa terjalin, sehingga lahir cinta suci.

Konsep sebenar dalam berdoa ialah, doa perlu diiringi dengan usaha jitu, bukan sekadar berdiam diri dan mengharapkan doa saja.Kita perlu berusaha, kena cari sebab untuk mengabulkan doa itu. Nabi juga berdoa dan baginda ada sebab untuk menyampaikan doa itu.

Dalam kekalutan masyarakat hari ini, untuk meneguhkan hati menghadapi dugaan hidup kenalah selalu berdoa. Berdoalah pada setiap masa, cuma yang disebut doa waktu mustajab ialah supaya kita tambah lagi doa pada waktu itu.Rajin-rajinlah berdoa pada waktu senang, mudah-mudahan Allah memberikan bantuan pada waktu susah.

Orang yang berdoa mempunyai banyak kelebihan seperti disabdakan Rasulullah (saw) yang diriwayatkan daripada Salman Al-Farisi:
Sesungguhnya Allah itu Hidup dan Maha Pemberi, Dia malu jika seseorang mengangkat kedua tangannya kepada-Nya lalu Dia mengembalikan kedua tangannya (membalas doa orang itu) dalam keadaan kosong serta rugi.” (Hadis riwayat Tirmidzi)

Beliau yang juga penceramah agama mengingatkan umat Islam supaya tidak menjadi orang yang tidak berdoa.

Ini kerana mereka yang tidak pernah berdoa tergolong orang sombong, walaupun hidup senang lenang. Sebenarnya masih banyak lagi yang mereka belum dapat seperti syurga di akhirat.

Perintah berdoa ialah perintah umum, jadi ulama berijtihad ada waktu utama untuk berdoa, tetapi tidak ada nas yang jelas mengenainya perintah supaya manusia berdoa.

Dan Tuhan kamu berfirman; berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu.” (Maksud dari surah Ghafir :60)

Umat Islam dianjurkan berdoa untuk perkara baik saja dan dilarang mendoakan keburukan sesama Muslim.Ini sebagaimana dapat diteliti melalui kisah dihadapi Rasulullah (saw) yang pernah berdoa (keburukan) pada dua kaum yang mengkhianati Islam, tetapi Allah melarang.

Kesedaran masyarakat Islam mengenai doa sangat baik, kerana ramai mengamalkannya dalam kehidupan. Cuma, sesetengahnya tidak memahami doa yang dibaca mereka, lebih-lebih lagi mereka yang jahil bahasa Arab.

Jika tidak faham bahasa Arab, kita boleh berdoa dalam bahasa Melayu.Ia lebih mudah kerana kita faham apa yang mahu dikatakan daripada tidak memahami apa-apa langsung.Tidak guna berdoa dalam bahasa Arab tetapi tidak memahami malah dibimbangi tersilap bacaan, sekali gus mengubah maksud doa terbabit.

Persoalan sama ada cepat atau lambat dimakbulkan doa seseorang itu bergantung kepada tahap keimanan dan hati orang yang berdoa.Doa tidak diterima dari hati yang hilang tumpuan dan tidak khusyuk.

Muhammad Lukman turut menerangkan konsep doa yang mampu mengubah qada dan qadar seseorang.Qada ini terbahagi dua mumbram (tidak boleh ubah) dan muallaq (tergantung). Qada muallaq boleh berubah insya-Allah jika rajin berdoa.

Memetik kata-kata Imam al-Ghazali:
Jika ada orang bertanya, apa manfaat doa itu padahal qada (ketentuan Allah) tidak dapat dihindarkan. Ketahuilah bahawa qada juga boleh menghindarkan suatu bala dengan berdoa. Maka doa menjadi sebab bagi tertolaknya suatu bala bencana dan adanya rahmat Allah sebagaimana juga halnya, perisai menjadi sebab bagi terhindarnya seseorang daripada senjata dan air menjadi sebab bagi tumbuhnya tumbuh-tumbuhan di muka bumi.”

Perkara ini diperkuatkan lagi dengan firman Allah dalam surah Ar-Ra’d ayat 39 yang bermaksud:
Allah menghapuskan apa juga yang dikehendaki-Nya dan Dia juga menetapkan apa juga yang dikehendaki-Nya. Dan (ingatlah) pada sisi-Nya ada ibu segala suratan.”

Salman Radhiallahu ‘anhu berkata, Rasulullah (saw) bersabda: “Tidak tertolak qada itu melainkan oleh doa dan tidak bertambah di dalam umur itu melainkan oleh kebajikan.” (Hadis riwayat Tirmidzi)

Pengarang kitab Bahr Al-Madzi membawakan masalah qada mubram dan qada muallaq mengenai makna kedua-dua jenis qada itu dan hubungannya dengan doa:
“(Kata ulama) qada mubram itu ialah suatu yang ditentukan Allah di dalam ilmunya, tidak boleh diubah dan tidak boleh ditukarnya dan qada muallaq itu seperti suatu perkara yang berta’liq sekiranya engkau berdoa nescaya diperkenankan apa-apa doamu dan sekiranya engkau berbuat bakti dan silaturrahim nescaya dipanjangkan umurmu dan sekiranya tiada diperbuatkan bakti dan tiada berdoa, tiadalah diperkenankan dan ditambah umur dan bertentang dengan barang yang di dalam ilmu-Nya. Maka qada muallaq itulah yang ditolak oleh doa.” (Lihat Bahr Al-Madzi 13-14/196)

Adab berdoa

1.Ketika berdoa, hendaklah dimulakan dengan memuji Allah. Kemudian diiringi dengan selawat kepada Nabi Muhammad (saw) dan diakhiri dengan kedua-duanya juga.

2.Tekun dan berterusan berdoa serta tidak berputus asa.

3.Berdoa dengan suara yang perlahan atau sederhana antara kuat dengan perlahan. “Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan.” (al-A’raf: 55)

4.Mengakui diri sentiasa berdosa, lalu bertaubat daripadanya dan mengakui nikmat kurniaan Allah serta bersyukur terhadap nikmat pemberian itu.

5.Tidak menggunakan bahasa yang berbelit-belit atau sukar difahami dalam berdoa.

6.Mengulangi doa sebanyak tiga kali.

7.Mengadap Kiblat.

8.Mengangkat kedua-dua tangan ketika berdoa.

9.Berwuduk terlebih dahulu sebelum berdoa.

10.Jika seseorang itu berdoa untuk orang lain, hendaklah dia berdoa untuk dirinya terlebih dahulu.

11.Berdoa dengan bertawassul menggunakan nama Allah yang mulia dan sifat-Nya yang Maha Tinggi atau dengan amal soleh yang dilakukan oleh pendoa itu.

12.Hendaklah pendoa itu memakai pakaian yang bersih, makan makanan dan minuman yang halal.

13.Ketika berdoa, hendaklah membaca syahadah dan meminta ampun terlebih dulu atau beristighfar.

14.Rendah diri, tawaduk, gigih serta bertakwa.

15.Memilih tempat juga waktu yang sesuai dan mustajab.

16.Berdoa dengan doa yang pernah diamalkan oleh Nabi Muhammad s.aw.

17.Berdoa dalam bahasa Arab atau menggunakan bahasa Arab (sebaik-baiknya.) Allah itu Maha Mengetahui….

18. Bersungguh-sungguh dalam berdoa dan berasa penuh yakin akan diperkenankan.

19. Berdoa disertai dengan kerendahan hati, khusyuk dengan jiwa yang tulus ikhlas, merendahkan suara di antara berbisik dan nyaring dan diiringi dengan perasaan takut azab Allah dan penuh harapan dengan limpah kurnia-Nya.

20. Tidak berdoa dengan sesuatu yang tidak selayaknya seperti perkara yang tidak munasabah dan mustahil.


Doa yang selalu dibaca Rasulullah (saw)

Diriwayatkan daripada Anas Radhiallahu ‘anhu berkata, maksudnya: “Adalah doa Nabi s.a.w yang banyak sekali (Baginda baca ialah): “Ya Allah! Ya Tuhan kami! Kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharakanlah kami daripada azab api neraka.” (Hadis riwayat Bukhari)

Antara waktu mustajab doa:
1. Antara azan dan iqamah.
2. Ketika sujud dalam solat dan selepasnya.
3. Ketika mendengar kokokan ayam. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
4. Ketika hujan mula turun.
5. Ketika khatam al-Quran
.

Tiada ulasan:


ShoutMix chat widget