Ahad, 29 April 2007

Gigi cermin kesihatan

RASULULLAH SAW meninggalkan wasiat kepada menantu baginda, Saidina Ali bin Abu Talib yang bermaksud, “Wahai Ali, sentiasalah engkau bersugi dan mencungkil gigi. Bahawasanya bersugi itu menyucikan mulut, mencerahkan mata dan diredai Allah.

“Mencungkil gigi itu dikasihi malaikat kerana malaikat tidak senang dengan bau mulut kerana sisa-sisa makanan pada celah gigi tidak dicungkil selepas makan.”

Pesanan di atas jelas menyatakan, Islam mementingkan kebersihan mulut dan penjagaan gigi, malangnya masih ramai yang kurang menitikberatkan soal ini.

Kajian mendapati, sembilan daripada 10 rakyat negara ini mengalami masalah gigi berlubang — menandakan tahap kesedaran masyarakat terhadap penjagaan gigi masih rendah.

Kaji selidik yang dijalankan di seluruh Asia pada 2006 menunjukkan, penggunaan berus dan ubat gigi serta cecair kumur di Malaysia jauh lebih rendah berbanding negara Asia lain, termasuk Thailand dan Filipina.

Didapati 33 peratus rakyat negara ini hanya menukar berus gigi mereka tujuh bulan sekali. Kajian itu juga mendapati, secara purata setiap orang hanya menggunakan 265 gram ubat gigi setahun yang bersamaan memberus gigi dua hari sekali.

Soal selidik ke atas orang dewasa pada 2000 mendapati, hanya 25.5 peratus individu berumur 15 tahun ke atas menjalani pemeriksaan gigi dan 46.4 peratus pula berjumpa doktor gigi dalam tempoh dua tahun sebelum kajian itu.

Lebih enam peratus masyarakat kita pula tidak pernah menjalani pemeriksaan atau rawatan gigi langsung.

Namun, senario ini berbeza di kalangan generasi muda. Kajian ke atas 2.9 juta kanak-kanak sekolah rendah dan 1.3 juta pelajar sekolah menengah pada 2005 menunjukkan 38.6 peratus kanak-kanak berumur enam tahun, 57.5 peratus (kanak-kanak 12 tahun) dan 45.6 peratus remaja berusia 16 tahun bebas daripada masalah pereputan gigi.

Kebanyakan orang hanya berjumpa doktor gigi apabila mengalami masalah kesihatan gigi dan biasanya ketika itu kerosakan sudah teruk.

Antara halangan paling besar ialah rasa takut berjumpa doktor gigi. Ramai takut sakit ketika pemeriksaan atau rawatan gigi. Mungkin ramai belum sedar kesihatan gigi sebenarnya memberi kesan terhadap kesihatan badan secara keseluruhan.

Masalah kaviti atau pereputan gigi lebih kerap berlaku pada kanak-kanak, tetapi ia juga boleh dialami orang dewasa. Jika tidak dirawat, kaviti boleh memusnahkan gigi dan membunuh urat saraf di dalam gigi.

Bakteria dalam mulut boleh menjangkiti hujung akar gigi yang menyebabkan gusi bengkak dan bernanah. Perkara ini bukan hanya mengakibatkan sakit gigi dan kesukaran untuk makan, tetapi turut menimbulkan masalah mulut berbau yang boleh menjejaskan keyakinan bersosial.

Kesihatan gigi ditentukan oleh gaya hidup, tabiat pemakanan dan cara seseorang individu itu menjaga giginya.

Secara amnya, setiap orang memerlukan empat alat asas untuk mendapatkan kesihatan gigi yang baik iatu berus gigi, ubat gigi, flos dan cecair kumu

Memberus gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari dengan ubat gigi berflourida (lebih baik jika dapat membersihkan gigi setiap kali selepas makan) untuk mengelakkan sisa makanan terlekat di celah gigi dan membentuk plak, perlu dijadikan amalan.

Pada masa sama, pengambilan makanan manis dan minuman beralkohol perlu dikurangkan. Jika dapat berhenti merokok, lebih baik kerana rokok bukan saja tidak baik untuk kesihatan, bahkan ia juga menyebabkan gigi menjadi kuning dan berkarat akibat pengumpulan tar pada permukaan gigi.

Sebenarnya, flourida bukan hanya ada pada ubat gigi, tetapi ia juga wujud dalam air yang kita gunakan setiap hari. Namun, penggunaan alat penapis air yang semakin popular sekarang menyebabkan ramai tidak mendapat manfaat bahan berguna ini. Ia juga dilihat sebagai satu faktor yang menyebabkan peningkatan masalah kaviti di kalangan masyarakat kita.

Masalah gigi tidak hanya membabitkan mulut, tetapi ia turut mempengaruhi kesihatan badan secara menyeluruh. Banyak kajian mendapati kebanyakan individu yang mengalami serangan jantung turut menghadapi masalah kerosakan gigi.

Malah, bagi wanita hamil, kerosakan gigi yang tidak dirawat boleh meningkatkan risiko keguguran. Ini sebabnya setiap wanita hamil kini perlu menjalani pemeriksaan gigi pada awal kehamilan dan mendapatkan rawatan segera jika ada masalah.

Tiada ulasan:


ShoutMix chat widget