Ahad, 16 November 2008

Terpedaya sifat jahil

Jahil ialah tidak mengetahui langsung terhadap sesuatu atau mengetahui sesuatu, tetapi tidak menepati dengan yang sebenarnya. Terpedaya dari jenis kejahilan walaupun tidak semestinya jahil itu disebabkan terpedaya.Jahil yang terhasil daripada suatu kepercayaan atau suatu pendapat yang disangkanya benar sedangkan pada hakikatnya salah diistilahkan sebagai terpedaya atau jahil yang terhasil daripada kekeliruan atau sangkaan yang salah dianggapnya sebagai dalil dan bukti sedangkan itu bukannya dalil dan bukti benar, adalah juga diistilahkan sebagai ghurur.

Orang yang hatinya cenderung kepada tabiat nafsu yang rendah dengan alasan dan hujah keliru dan salah adalah seorang bersifat ghurur.Bahkan, orang yang percaya dirinya baik dan benar sama ada di dunia mahupun di akhirat dengan alasan dan hujah yang salah lagi keliru adalah juga ghurur. Berapa banyak orang yang menyangka dirinya benar, tetapi hakikatnya salah!

Digambarkan al-Quran, golongan manusia yang paling rugi amalannya ialah orang yang sesat perjalanan hidupnya sedangkan mereka menyangka telah melakukan kebaikan.
(Lihat surah al-Kahfi: 103-104).

Begitu juga golongan yang menghalangi jalan Allah, sedangkan mereka menyangka mereka mendapat petunjuk. “Dan sesungguhnya syaitan itu tetap menghalang mereka dari jalan yang benar, sedang mereka menyangka mereka men dapat petunjuk.” (al-Zukhruf: 37)Malah, ada golongan yang menjadikan syaitan itu pembela dan pembantunya sedangkan mereka menyangkakan dirinya benar dan mendapat petunjuk. “Sebahagian (dari umat manusia) diberi petunjuk oleh Allah; dan sebahagian lagi berhaklah mereka ditimpa kesesatan, sesungguhnya mereka telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin selain Allah. Dan mereka menyangka bahawa mereka men dapat petunjuk hidayah.” (al-A'raf:30)Terpedaya adalah sifat iblis yang dilaknat dan dibuang dari rahmat Allah kerana antaranya disebabkan sifat terbabit. Iblis terpedaya dengan sangkaannya dirinya lebih baik daripada Adam dengan alasan dan hujah yang disangkanya benar, tetapi sebenarnya salah dan mengelirukan.

Orang dikuasai sifat terbabit akan dikuasai sifat itu terus menerus dalam sangkaan yang diyakininya benar sehingga merasakan tidak perlu kepada nasihat atau teguran orang lain. Dengan sangkaan itu ia kehilangan kedua-dua, dunianya tidak ke mana, manakala akhiratnya jauh sekali.

Sifat ini boleh dibahagi kepada dua kategori, membabitkan orang kafir dan orang beriman yang derhaka. Orang kafir terpedaya dengan kepercayaan yang disangkanya benar sedangkan pada hakikatnya ia sesat lagi menyesatkan.

Orang beriman pula sepatutnya tidak terpedaya seba gaimana orang kafir sehingga apabila mendapat setitis ke seronokan, sudah mula lupa diri.“Hai manusia sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka sekali-kali janganlah kehidupan dunia memperdayakan kamu dan sekali-kali janganlah orang yang pandai menipu, sampai memperdayakan kamu tentang Allah.” (Fatir:5)

Imam al-Ghazali ada mengemukakan contoh dalam pel bagai golongan:

1. Terpedaya pelaku maksiatOrang yang (gemar) me lakukan maksiat dan kefasikan, kehidupannya menguta makan dunia daripada akhirat, sedangkan pada hakikat sebenar nilai keseronokan dunia terlalu kecil dan lebih kepada suatu penipuan jika dibandingkan dengan akhirat dan ke bahagiaannya. Ini tidak sama sekali bererti Islam melarang orang beriman daripada menjalankan kegiatan dunia seperti dilakukan orang kafir dalam pelbagai bidang kehidupan dan ekonomi. Cuma Islam memberikan ingatan supaya sentiasa berhati-hati dan sedar matlamat sebenar daripada aktiviti kehidupan, supaya tidak terpedaya, sehingga mengutamakan kehidupan dan keseronokan dunia semata-mata.

2. Terpedaya ahli ilmuSifat ini boleh juga menyerang orang berilmu yang ahli lagi pakar dalam pelbagai bidang ilmu syariat. Mereka terpedaya dengan ilmu dan kepakarannya, menyangka ilmunya membuatkan dia mendapat tempat di sisi Allah, menyangka terselamat dari azab, sekalipun tidak beramal dan tidak menjaga anggota daripada maksiat. Orang yang mempunyai ilmu, tetapi tidak memperaktikkan ilmunya lagi bahaya. Walaupun sifat ini boleh terkena pada sesiapa, tidak mengira orang kafir atau beriman, berilmu pengetahuan, bijak pandai atau si jahil yang tidak tahu apa-apa, ia boleh dihindari, apabila seseorang manusia itu mengambil sikap berhati-hati dan mempunyai pengetahuan yang secukupnya.Malah, dengan mengenal diri sebagai hamba kepada Tuhan, melahirkan kecintaan rabbaninya dan mengenal dunia mem buatkan seseorang tidak mudah alpa dan dikuasai dunia, malah membawanya mengenali akhirat yang membuat kannya memberikan keutamaan.

Dengan demikian, perjalanan hidup seseorang akan terarah dan tidak mudah tertewas. Tetapi, jika hati kita masih terlebih suka dan tertarik kepada keseronokan dunia berbanding keseronokan akhirat, malah hawa nafsu lebih dituruti da ripada reda Allah, apakah kita sudah boleh disifatkan terlepas dari sifat terpedaya?

Sikap ujub perosak diri

Antara keburukan sifat ujub terhadap Allah:

Dosa dan kesalahannya akan dilupakan. Seorang yang ujub selalunya tidak cuba mengingati kesalahan dan dosanya kerana dia menyangka tidak perlu diingatkan lagi sehingga akhirnya dia terus melupakannya. Sekiranya dia mengingati dosa yang lalu, dia hanya menganggapnya kecil atau dipandang sebelah mata, sekali gus tidak berusaha untuk menebusnya kerana dia menyangka Allah sudah memaafkan dan mengampunkan dosanya.

Ibadat dan kebaikan dilakukannya dipuja-puja, dibangga dan disebut untuk mendapatkan ganjaran yang berganda. Dia alpa terhadap pertunjuk dan pertolongan Allah ketika melakukan ibadat dan pekerjaan yang baik itu.

“Sesungguhnya Allah telah menolong kamu dalam banyak medan perang dan perang Hunain, semasa kamu bermegah dengan bilangan kamu yang ramai; maka ia tidak memberi faedah kepadamu sedikit pun; dan bumi yang luas itu menjadi sempit kepadamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri.” (at-Taubah:25)

Bersolat, doa boleh atasi masalah tekanan

Apabila berdepan dengan masalah, lazimnya diri diselubungi tekanan, malah fikiran boleh menjadi bercelaru kerana memikirkan masalah yang tidak berpenghujung. Bagi meringankan tekanan, ada beberapa perkara yang perlu kita ketahui iaitu:

1. Bersabar dengan segala yang menimpa. “Wahai anakku, dirikanlah solat, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan mungkar, dan bersabarlah atas segala yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki melakukannya.” (Luqman:17)

2. Anggap masalah itu sebagai satu ujian, yang akan meningkatkan keimanan dan ketabahan. Ini bersesuaian dengan firman Allah yang bermaksud:
“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang yang terdahulu daripada mereka, maka nyata apa yang diketahui Allah tentang orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya tentang orang yang berdusta.” (al-Ankabuut:2-3)


3. Setiap masalah ada hikmahnya, seperti dapat menggugurkan dosa. Nabi s.a.w bersabda, maksudnya: “Tidaklah seorang Muslim ditimpa penyakit, melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya, seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya.” (Hadis riwayat al-Bu khari)

4. Kesulitan, masalah dan kesempitan akan menyedarkan manusia betapa kerdilnya diri sebagai hamba, sekali gus menyedarkan diri akan keagungan dan kekuasaan Allah. “Orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan kepada-Nyalah kami kembali.” (al-Baqarah:156)

5. Adanya masalah, kesakitan dan kesusahan, membolehkan manusia membezakan di antara keselesaan (nikmat) dan kesengsaraan (bala). Justeru, ketika inilah manusia dapat menjiwai erti kesyukuran.

6. Ujian adalah tanda Allah mencintai seseorang itu. Nabi s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesiapa dikehendaki Allah ba ginya kebaikan, akan diberikan cubaan kepadanya.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

7. Ingatlah masalah dan kesulitan yang kita hadapi lebih ringan dan lebih kecil daripada masalah yang dialami orang lain.

8. Menyedari hakikat, kehidupan tidak lari daripada masalah, cuma bezanya kecil atau besar masalah dihadapi. Jika masalah kecil bolehlah diselesaikan sendiri dan sekiranya besar, cubalah dapatkan mereka yang lebih berpengalaman untuk dikongsi bersama.

Fadhilat ayat terakhir surah al-Hasyr

Ammar bin Yasar berkata dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang membaca ‘auzubillahis samiul alim minas syaitanirajim’ tiga kali diikuti membaca tiga ayat yang terakhir daripada surah al-Hasyr, nescaya Allah akan menghantar kepadanya 70,000 malaikat khusus untuk berselawat (berdoa) kepadanya hingga pagi. Jika dia mati pada hari itu, maka dia mati syahid”.

Alangkah bertuah apabila seseorang itu beramal dengan doa berkenaan pagi dan petang, jika dia mati pada hari itu, Allah kurniakan mati syahid pula.Justeru, adalah lebih baik jika bangun saja daripada tidur terus berdoa atau selepas menunaikan solat Subuh ketika masih bersih daripada sebarang kekotoran dan hadas.

Selepas berdoa akan diikuti pula dengan bacaan tiga ayat terakhir dari surah al-Hasyr.Lebih afdhal jika dilakukan ketika bangun mendirikan solat tahajud dan withir pada akhir malam.

Berkata Yazid bin Raqas dari Anas r.a Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang membaca akhir surah al-Hasyr hingga akhirnya, apabila mati pada malam itu maka dia mati syahid”.

Jika badan terlalu letih dan amat mengantuk, bacalah doa yang ringkas seperti doa:
“Ya Allah, dengan nama-Mu, aku letakkan tubuhku di tempat pembaringan dan dengan nama-Mu akan aku angkat kembali tubuhku apabila aku bangun esok.”

ShoutMix chat widget